Ahad, 29 April 2012

the way I overcome my STRESS

Hari ini memang tak dijangka-jangka. Semua ni start bila En.Nazri call aku untuk bagitau test JPJ 10 haribulan.

 WHAT?

Aku nak daftar masuk form6 8 haribulan. Mahu tak menangis aku. Dah la Kl dengan perak 4 jam baru nak sampai. KECEWA!! Dengan tak semena-mena aku pandang surat tawaran tingkatan6.
Mak dan kakak aku bising dengan aku. Everybody pointing over me!!

Argh.. what the......
Aku rasa amat serabut dan aku rasa sangat sedih sebab apa yang di rancang tak menjadi. Dengan anak-anak kakak aku yang dah mula buat bising dalam rumah lagi la aku tertekan.. waktu dah nak dekat azan asar. Aku tukar baju  . isi beg dengan telekung ,tafsir quran dan sebuah buku karangan Imam Ghazali kepunyaan atin(aku bukan nak lari rumah...HARAP MAKLUM!!). Then, aku keluar rumah , sebab aku dah tak tahan . aku terus jalan kaki keluar dari Desa Tun Hussein Onn, aku lalu depan guard askar dengan selambenye.. terus aku menuju Masjid Muadz Bin Jabbal. Dan aku masuk je, ambil wudhuk..aku solat asar berjemaah... perjalanan dari kuarters ke depan masjid dengan berjalan kaki memang buat aku penat.. tapi aku go on juga...anggap satu exercise yang boleh hilangkan resah aku ,...

Siap2 solat asar, baca surah yassin sikit then aku keluar masjid... dah la aku sentiasa pergi mana 
 keseorangan!! .

Waktu nak keluar dari pintu pagar, atas tu ada papan tanda tertulis...”JALAN BERJEMAAH LEBIH BAIK DAN SELAMAT BERBANDING JALAN KESEORANGAN”... aku dah tersenyum..macam perli aku pula..haha.

Nak pergi mana pun aku tak tau, so,aku round-round la dekat depan-depan tu tgk kedai-kedai yang menjual pelbagai jenis barang!!! METRO DRIVING dekat situ je... tapi aku malas nak masuk...yang penting aku kena RENEW aku punya lesen L...24 haribulan 4 dah MATI!!!!  GERAM LAGI NI!! Aku masuk kedai buku, rasa macam nak beli buku, tapi MASYAALLAH, panas  la pula dalam kedai ni!! Aku terfikir 1/5 ni nak pergi PWTC dengan Angah. Tak jadi nak beli.. aku pergi kedai QQ yang jual aksesori...ada patung..macam2 la... aku usha semua benda..yang menarik hati aku ni sbentuk cincin..aku asyik usha sampai aku jemu n puas..haha..tak payah beli walaupun rasa macam nak beli..mentang2 dah gaji...sapa jd laki aku senang je,,bawak aku window shopping..aku hanya beli barang yang betul2 berguna utk aku.
Lepas tu, aku pergi kedai kasut...KASUT!!! aku perlukan kasut sarung untuk interview atau masuk tingkatan 6...haha..gelak sikit...so, macam2 kasut aku tengok...jenama BETTY BLUE..kalau ada banyak duit aku nak cuba pakai STILETTO..pergh...warna MERAH  KUAT...haha...duk mengarut lagi aku nih!! Cari punya cari dapat la sepasang kasut... RM39.90... NAK DEKAT RM 40.00.. aku mana pernah beli kasut mahal2..selalunya kasut aku beli kat pasar malm RM10.00.. takpun bawah RM20.OO ke bawah. Aaa...kalaau kasut sekolah dulu aku tak berapa nak ingat..hehe....berapa harga pun ,mak aku yang bayar..sekarang ni guna duit sendiri!!! Agaknya kalau aku dah kerja , ada duit banyak, tak tau la, kasut apa lg and berapa mahal aku beli... MEMBAZIR!!! 






Sebenarnya,aku ni mula-mula je resah macam orang tak betul, lepas tu aku dah chill mcm sekarang...sebab aku tahu, semua ni pasti akan berlalu. Penat sangat berjalan kaki, naik bukit turun bukit...Desa Tun Hussein Onn ni berbukit-bukit...mahu tak penatnye...tapi mood aku dah okey la... sebelum aku keluar rumah,aku call abg aku, ecece, mengadu kat dia sebab makpergi mesyuarat...

Pasti ada jalan utk stiap masalah. Ujian diberi utk kita muhasabah atau tuhan memang nak  uji aku. Malam ni je,mak aku call, dia kata tu la, ambil lesen takde pun nak bincang dgn mak... haish... aku kena lagi... nak buat mcm mana, takkan aku nak salahkan org...SEMUANYA SALAH AKU!!! PUAS!!

Tapi stiap apa yang terjadi nak suruh aku belajar dari kesilapan...diam itu lebih baik..aku luahkan dekat blog supaya aku akan ingatkan diri aku...LEARN FROM MISTAKE...SHARE YOUR PROBLEMS WITH OTHERS...DON’T MAKE DECISION BY YOUR OWN....BLABLABLABLA..ONE MORE, ALWAYS ALERT,  BERSEDIA SEPANJANG MASA,.....AND CHILL ALWAYS!!!

CHILL D ..U MAY DO IT D.
Go   D... hidayah@ D.... easy rite when just call me D...haha

Bila aku lihat dan renung kembali, aku jenis bila dah down, aku akan jd ok balik dengan izin Allah....and juST  LEARN FROM MISTAKE!!!

Aku sebenarnya seorang yang tinggi motivasi(PERASAN LEBIH)

I just accept my fate, and do much better improvement after this...with the name of Allah..I hope Allah always make me a positive woman...and always remember Allah and the prophet Muhammad(peace be upon him)

Jangan memberatkan segala perkara hingga semua kerja yang lain tak boleh go  on... sebab, Allah setiap masalah ada jalan penyelesaian...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan