Jumaat, 27 April 2012

THE POWER OF HUSNUZON!!

This article , I dedicate to Nur Rafidah Binti Husni and  she gives me an idea to write something in my bloggy.. syukran Cik Dodora!

Sekarang semua pelajar SPM 2011 duk pakat pening kepala dan ralit memikirkan nak masuk belajar kat mana pun dema tak tahu. So, disini , aku rasa sepatutnya kita harus berhusnuzon!!

KENAPA?

Sebab borang UPU sudah pun kita hantar dan hanya menanti sama ada kita dapat masuk IPTA atau sebaliknya. Selain menanti tawaran IPTA, IPTS  turut mengambil peluang menawarkan  pelbagai kursus untuk disertai oleh sesiapa sahaja. Tapi IPTS memakan banyak kos dan mcm2 lagi la(aku ni bukannya anak org senang, jadinya belajar dengan kemampuan sendiri je la).

RISAU?

Sudah-sudahlah untuk risau. Memang la rasa tak senang duduk memikirkan masa depan tapi berusahalah untuk berHUSNUZON...

HUSNUZON TU APE?

Husnuzon tu dalam bahasa arab, bahasa melayu ialah BERSANGKA BAIK!!

HUSNUZON KEPADA ALLAH.




Sebab apa kita kena husnuzon dengan Allah? Sebab takdir kita ditanganNya dan kita sebagai manusia harus berusaha. Borang dah hantar, sekarang ni tunggu tawaran je kan? Takpe2...chill and relax. Sebab, setiap yang terjadi pasti terkandung hikmah. Orang mukmin ialah orang yang sentiasa memikirkan jalan positif supaya hati mereka tenang. Pinjam kata-kata Hilal Asyraf, bersangka baik itu dapat menghilangkan  tawar dihati. MEMANG PUN!!

Serahkan segalanya pada ALLAH... remember readers, Allah always give us the best!!

THE POWER OF HUSNUZON MAY GIVES YOU SOMETHING THAT YOU CANNOT PREDICT!!

INSYAALLAH, ..

Kita ini sedang dalam destinasi menuju ilmu. Destinasi kita bermula apabila kita sampai ditapak yang kita ingini bukan maksudnya terhenti. ILMU!! Something precious. Ya... sesuatu yang BERHARGA!!
Bagi aku yang bergelar NUR HIDAYAH BINTI BAHARUDIN , NO I/C 94010708**** , telah menyatakan pada diri sendiri, dimana sahaja kita berada, Allah always with us.. Allah will help us. And tiada apa pun yang mudah dalam hidup ini, semuanya dimulakan dengan sesuatu yang sukar..

Dan bersangka baiklah kepada Allah, dan mohonlah padaNya dengan bersungguh-sungguh ,akan datang pertolongan Allah dari arah yang tak disangka-sangka( antara ayat 1000 dinar).

Macam aku,pada mulanya nak masuk tingkatan 6 setelah aku membuat pelbagai jenis kajian, nanti kalau aku stay form 6 , aku akan ceritakan kehidupan tingkatan 6 tapi aku pun sedang menanti tawaran IPTA dan IPG. My mom  want me become a TEACHER... Cikgu Hidayah..alahai.. no komen la...nanti kalau dapat InsyaAllah, aku akan tunaikan harapan seorang ibu... dah tu, Emak aku tinggal seorang je, mak mertua takde lagi... nanti dah sambung belajar dekat mana-mana, baru nak mulakan misi cari mak mertua...:)
Well, Nur Rafidah...don’t worry be happy...this article special made up for u...

p/s:senyum sambil tunjuk tanda aman.!!!

BERSEDIA UNTUK TERUS BERJUANG MENUNTUT ILMU....ALLAHUAKBAR!!

1 ulasan:

  1. hahahaha . baru ak pasan ad nama ak kat situ . beb ! nape xtag blog ak :P ley promo skit . hahaha

    BalasPadam