Rabu, 18 April 2012

Sekiranya kita bersangka baik,maka damailah hati.



                                             Membaca Al Quran sememangnya satu penawar untuk hati.





What should I do? I’m not a good writer, I’m not good in debating, I’m not good in nothing? Ahay... mesti ada punya kelebihan, nanti aku secure sendiri...


Almost 4 months in KL as a caretaker for my sister’s childrens ...Muhammad Nabil Afnan, Muhammad Haziq Fitri, Fatin Qaisara ..last but not least, my sweetheart, Fatin Qalesya.  Sepanjang menjaga mereka macam-macam pengalaman yang aku peroleh... dan perkara-perkara yang selama ini aku tak pernah buat secara sendirian antaranya MEMASAK .Since become their caretaker , I must do all the works that i really rare do it when I was in kampung..because my mom and sis in law yg selalu buat..example: masak, menyapu,cuci kain,sidai kain,angkat kain,lipat kain..dan macam-macam lagi.. the conclusion is aku tahu mesti ada yang kata aku ni anak MANJA, PEMALAS(itu ayat kakak2 aku) dan whatever  je la...

My mom really give me a lot of freedom. I admit it, i’ve got anything I want.. and what should I do? Bila aku kenangkan kembali, pelaburan emak terhadap aku melebihi adik-adik yang lain sebab adik beradik aku semuanya tinggal dekat asrama tapi aku je yg tinggal dengan mak lepas tingkatan 3. Sejak abah meninggal, aku menjadi orang yg lebih berdikari...percaya tak kalau aku kata aku pernah tolong mak aku kutip getah buku, jual getah,jual sawit..(sebenarnya banyak juga anak gadis dkt kampung aku buat mcm tu, ada juga yang tak mahu kerana takutkan pacat). Abah aku bekas askar pencen pangkat sarjan..mak pula Cuma tukang jahit. Kehidupan aku..very simple and sederhana..but syukur alhamdulillah ..kami semua gembira..


Kesabaran aku sampai kemuncaknya!!! Habis SPM aku jaga anak2 kakak aku denga rela hati... dan disini aku diuji dengan macam-macam perkara... need  to facing Muhammad Nabil Afnan yang punya susah nak dengar cakap..!!waktu aku tengah menulis ni, tengah menahan perasaan marah sebab nabil dah mula buat perangai... (geram+marah= nak mengamuk). I’m not good in control my temper. Hari-hari terpaksa bertempik , tertekan dengan sekeliling, tertekan denga perangai anak-anak kakak aku yg kuat menangis, yang suka buat sepah, kena menyapu rumah sampai 2,3,4,5 kali.. sidai kain,basuh kain, angkat kain, lipat kain, iron baju sekolah dengar si nabil asyik membebel tak sudah-sudah.. PENAT !!!  Qaisara selalu kena marah dengan aku, (kejam ?? ) maybe...  pernah ada satu saat tu, aku marah yg teramat sgt sampai aku masuk bilik menangis-nangis.. ah..memang amat tertekan.. marah hingga menitiskan air mata.. waktu tu, darah aku rasanya dalam tahap tinggi la juga... tiba-tiba aku teringat waktu mak jaga nabil dekat kampung dulu pun, darah mak naik sampai ada kemungkinan boleh pengsan bila-bila masa..macam tu juga la aku.. Haziq dengan dunianya sendiri, Sara dengan Qalesya merancangkan pelbagai perkara yg membuatkan aku kena kemas balik benda2 yg dibuat sepah oleh mereka... aku TERTEKAN!!

I lost in my world... I’M TIRED...TOTTALLY TIRED. ..... PENAT...CAPEK TAU N’GAK!!

Betul-betul meguji kesabaran. Bukan tu je, bila aku nak tentukan  masa depan aku untuk belajar dekat mana pun, semua tak setuju. Keinginan aku nak masuk tingkatan 6 tapi family aku semua tak suka, semua tak setuju, kata masuk tingkatan 6 rugi la, tak menjamin masa depan la... walhal mereka semua tak tau kelebihan tingkatan 6.. semuanya nak menentukan masa depan aku..habis tu, aku ni apa? TUNGGUL KAYU!!?.. aku marah dan tersangat marah..semua benda nak buat aku marah..fikiran aku dah berserabut.. hati aku sakit tapi siapa yg tahu?? Argh... dejected sangat... sangat2... aku lelah sangat.. semua benda buat aku jadi down.. hati aku sakit dengan perangai nabil yg taknak dengar cakap.. kalau aku tak ikut kehendak dia..’MAKSU JAHAT,MAKSU KEJAM...’.... aku kalau aku marah, memang aku bertempik , suara aku kuat..lantang dalam bersuara.. .kalau aku marah, memang  aku menjerit..!!(nampak sangat  aku dah sakit jiwa)..

........................................................................................................................................................................
MENANGIS.

Ya Allah, banyak sungguh kekurangan hambaMu ini.

Ya Allah, gagal sudahkah aku menjadi hambaMu yg sabar?

Ya Allah, aku penat..aku tertekan , aku lemah, aku yg hina... memohon keamanan hati, dunia dan akhirat.

Ya Allah, jadikan aku hambaMu yang sedar.

Ya Allah, ku pohon menjadi muslimahMu yg taat dan ikhlas dalam beragama.

Ya Allah, kau sebaik pembantuku.

Ya Allah, jadikan aku hamba yg bersyukur.

........................................................................................................................................................................
Aku teringat satu hadis  Sungguh ajaib dalam urusan orang mukmin! Sesungguhnya setiap urusannya baginya  ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan kepada orang mukmin. Sekiranya dia diberikan dengan seseuatu kebaikan maka dia mensyukuri  maka kebaikan baginya,dan sekiranya dia ditimpa dengan kesusahan lalu dia bersabar maka kebaikan baginya

Muncul ayat-ayat penyejuk hati.

26. Katakanlah: "Ya Allah yang memiliki kerajaan! Engkau berikan kerajaan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkau cabut (lenyapkan) kerajaan itu dari sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkau muliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan sesiapa yang Engkau kehendaki. Di dalam tangan (kekuasaan) Engkaulah segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau berkuasa di atas segala sesuatu.. surah imran

Ujian bukan dijadikan untuk kita lari darinya atau berpatah balik dari kehidupan , namun ia dijadikan untuk kita menghadapi dan melepasinya . Pasti akan damailah hatimu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu , tapi mungkin itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yg sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab denganNya
.
Bukan allah tak  tahu kecewa dan tertekannya aku, tapi allah ingin aku kembali muhasabah diri aku ini.

Yang pertama.
 Statement aku anak manja & pemalas...

Kehidupan aku sebagai anak bongsu banyak mempengaruhi gaya hidup aku yg lebih suka dengan kesenangan. Tapi aku juga tahu ,aku bertindak sebagai peneman emak sejak abah tiada lagi disamping kami. Aku memang jarang buat kerja rumah tapi bila aku jaga anak kakak aku, bukan setakat jaga anak, aku juga kena buat kerja seperti suri rumah tangga, aku menjaga anak-anak, aku masak, macam-macam lagi tapi aku hanya berjaya dalam erti menjaga anak-anak kakak aku, bukan mengasuh sebab mengasuh ini lebih kepada mendidik. Kehidupan aku macam seorang ibu. Tapi belum menjadi ibu, makcik aku sendiri kata kepada aku, memang aku tak boleh nak rasa lagi kasih sayang terhadap anak-anak sebab aku belum lagi ada anak sendiri. Tapi pada masa yg sama, aku tahu Allah itu mencampakkan rasa sayang kepada aku untuk menyayangi anak-anak kecil. Aku tak pernah menjaga adik sebab tu bila aku terus kena jaga anak , aku rasa lain sangat. Disini aku belajar sesuatu yg aku belum sesuai untuk berumah tangga...sebabnya, Allah hanya mahu aku rasakan bagaimana payah nak jaga anak. Kena ada kekuatan,kesabaran dan yg penting mendidik anak-anak.. so far, aku kena belajar didik hati dan diri aku terlebih dahulu.dan anta sunnah Rasulallah saw adalah menyayangi anak-anak kecil, mengucupi mereka, membuat mereka gembira , melayan mereka dengan rasa hormat dan kasih sayang. Mungkin aku kurang memberi perhatian dlm mempraktikkan amalan ini, tapi jauh disudut hati, masih ada sayang untuk anak-anak kecil dan aku teramat pasti ,bila aku dah tak jaga anak-anak kakak aku ni, aku akan rindukan mereka terutama Qalesya  yg dari kecil lagi aku jaga .

Bukannya aku sentiasa merasa senang. Aku juga hamba Allah yg diuji dengan pelbagai kekurangan..kesunyian, kesedihan, kejatuhan , bagai2 lagi tapi, setiap yg terjadi terkandung hikmah..kerana aku ialah seperti hamba-hambaNya yg lain..dan tidaklah dikatakan seseorang itu beriman sebelum ia diuji..

Saya minta kepada Allah setangkai bunga yang segar. DIA bagi saya kaktus berduri.  Saya minta rama-rama yang indah.Dia beri saya ulat berbulu. Saya sedih dan kecewa. Namun kemudiannya kaktus ituberbunga,indah sekali dan ulat itupun bertukar menjadi rama-rama yang indah. Itulah jalan Allah. Indah pada masanya ,Allah tidak memberi apa yang kita harapkan tapi DIA beri apa yang kita perlukan. Kadangkala kita sedih dan kecewa tapi jauh diatas segalanya DIA sedang mengaturkan yang terbaik dalam kehidupan kita.

Allah hadirkan Nabil sebagai ujian.. sebagai medium aku mengawal marah aku selepas ini.

Yang kedua
Mereka-mereka yang menentukan hala tuju masa depan aku.

Sebenarnya bukan niat mereka nak tentukan masa depan aku tapi mereka nak yg terbaik buat aku. Mereka nak aku berjaya dalam hidup dan kerjaya. Perbualan telefon dengan emak  beberapa hari lalu buat hati aku kembali berdetik keinsafan dan kesedaran. Bila aku bertegas nak masuk tingkatan 6 , mak kata “ budak bertuah ni, rugilah dik masuk form 6”.. aku jawab, “ apa yg ruginya mak?.. “masuk maktab guru je la dik”..,” kalau dapat , adik pergi la”. Like a flash, when I was 5 years, I said to my abah, “ bila besar nanti, adik nak jadi cikgu”...CIKGU HIDAYAH...masyaAllah.. emak nak anak dia yg ni jd cikgu sbb anak2 dia yg lain tak pernah lg jadi cikgu. Then, I realise , my mom want me become a teacher, and that is her dream .. maybe my dream too... i keep changing my dream..always...sometimes nak jadi chef, nak jadi entrepreneur , nak jadi kaunselor, nak jadi itu dan nak jadi ini...but my first words when abah said what ambition that I like.. i said...TEACHER!!..
Take a deep breath..

Allah always with me.. aku meletakkan tanganku ke dada, sambil berkata ‘Ya Allah ya tuhanku, ampunkan dosaku kerana bersangka buruk terhadap mereka. Ya Allah ya tuhanku, dengan keagunganMu, aku sujud hanya padaMu..kau yg menentukan segalanya..dan biarlah setiap perkara yg terjadi membuatkan aku hanya kembali kepadaMu...”

.........................................................................................................................................................

PENUTUP.
Moral of story. BERSANGKA BAIK, SABAR DAN TERUS PERBAIKI DIRI.

2. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi.Al Ankabut

Setiap perkara yg terjadi , mematangkan lagi individu dalam kehidupan mereka. Negative point dalam diri aku ialah aku bersikap keanak-anakkan, aku sukar mengawal amarahku, aku mengaku..itu kekurangan aku.. tapi selagi masih diberi kesempatan menghirup udara dibumi Allah ini, aku akan berusaha untuk terus memperbaiki diri.. better late than never. Thanks to Allah, kerana sentiasa menyedarkan aku.. Allah LOVE me... apa pun yang terjadi selepas ini.. BERSANGKA BAIKLAH...KERANA DENGAN BERSANGKA BAIK MAMPU  MENGHILANGKAN TAWAR DIHATI..

Kita mengeluh : "tak mungkin"
Allah menjawab : "jika Allah mengkehendaki sesuatu, cukup dgn berkata jadi,maka jadilah ia --->(surah Yasin:82)

kita mengeluh : "saya terlalu penat dan lelah"
Allah menjawab : "Aku ciptakan tidurmu untuk istirahatmu"--->(Surah An-naba:9)

Kita mengeluh : "saya tak mampu menanggung dugaan ini"
Allah menjawab : "Allah tidak mmbebankan sesuatu pd seseorang melainkan sesuai dgn kemampuannya"--->(surah Al-baqarah:286)

Kita mengeluh : "saya sangat stress"
Allah menjawab : "hanya dgn mngingati Allah, maka hati akan menjadi tenang"-->(Surah Ar-Ra'du:28)

Kita mengeluh : "tak ada guna nya"
Allah menjawab : "maka barang siapa mengerjakan amal kebaikan walaupun seberat zarah, nescaya ia akan melihat kebaikannya"-->(Surah Al-zazalah:7)

ALLAH LOVE ME, ALLAH LOVE US… NO DOUBT OF THAT….
To all readers thank you because visit this blog…
May Allah bless us…Allahumma solli a’la Muhammad..
~sekian~




Tiada ulasan:

Catat Ulasan