Isnin, 30 April 2012

ALLAH AJARKAN AKU TENTANG HIDUP

Bismillahirahmanirahim.
With the name of Allah . Allahumma solli a’la muhammad. Tiada tuhan yang kusembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah..
.
Today entry is something about myself and it just one way I motivate myself and remind me to learn about my past.

I may lied people with my fake  akhlak, with  my  fake  attitude, with the way i clothes but I never can lie Allah swt.
Allah always see what i’m doing. Allah know what i’m hiding from other people.

Duduk mengenang setiap perkara yang telah terjadi , buat aku belajar sesuatu. Iaitu aku harus

 JADI DIRI SENDIRI!! 

Kalau dulu aku rasa , aku sentiasa keseorangan, aku takde kawan yang boleh tarbiah aku, suasana sekeliling aku bukanlah dalam kalangan yang tergolong mereka-mereka yang bersifat agamawan, aku tak pernah duduk dalam bulatan gembira, aku takde kawan yang sama-sama aku boleh ajak pakai tudung labuh, aku takde  kawan yang boleh sembang-sembang pasal agama, aku takde kawan yang aku boleh ajak pergi masjid sama-sama dengar ceramah duduk sebelah aku , kalau pergi mana-mana masjid , aku Cuma keseorangan. Aku mengaku sifat aku ialah aku seorang yang pemarah, aku mengaku aku manusia yang pengecut tak berani dalam bersuara, aku mengaku aku malas dalam berusaha, aku mengaku aku bukan hamba yang baik ,aku mengaku kadang-kadang aku bersifat berpura-pura... nauzubillah... aku belum cukup baik...belum cukup baik...

But , today i learn something from my past. Allah bagi aku kawan-kawan yang sentiasa caring dengan aku, kawan-kawan yang sentiasa menyokong tatkala aku jatuh, kawan-kawan yang sentiasa menghiburkan aku dengan pelbagai gelagat dan dari kwan-kawan inilah aku belajar ibrah kehidupan . mungkin Allah tak beri kawan yang aku inginkan tapi Allah beri kawan-kawan yang aku perlukan. Kawan-kawan yang menyedarkan aku hakikat bahawa berteman itu antara salah satu anugerah Allah. Allah bagi aku seorang Amira yang selama 5 tahun bertahan dengan sifat-sifat   aku yang tak dijangka, Allah bg aku seorang Fatin untuk aku belajar erti sabar, Allah beri aku seorang Rafidah untuk mengajar aku erti sakit itu antara salah satu cara aku mengingati Allah,Allah beri aku seorang Afiqah yang mengajar aku jangn cepat berputus asa, Allah bagi aku seorang Najihah agar aku belajar erti ceria, Allah bagi aku dua  kawan lelaki iaitu Khalaf dan Syazwan bahawa lelaki itu antara pembantu seorang  wanita dan tanpa lelaki, wanita itu bukan sesiapa ...Allah beri aku Allah beri aku kawan-kawan yang aku perlukan. Mungkin apabila dilihat dari pandangan kasar mereka ini serta aku dalamhidup mereka umpama tiada peranan apa-apa tapi dalam hidup aku, aku belajar, mereka-meraka yang hadir ini adalah salah satu bentuk  pengajaran untuk aku ambil buat bekalan hidup yang seterusnya.


INI BUKAN MASA UNTUK AKU MENULIS SESUATU YANG MENGUNDANG LAGHA ATAU SESUATU YANG MEMBUANG MASA. INI BUKAN MASA UNTUK AKU MENULIS SEBUAH KISAH KEPURA-PURAAN KERANA AKU HIDUP DI ALAM REALITI BUKAN FANTASI!!

Aku juga pernah berkata aku perlukan kasih sayang dari seseorang yg berlainan gender. Aku juga membayang rasa bahagia yang akan dikecapi, aku juga pernah jatuh hati, aku juga sering lakukan perkara-perkara yang lagha , aku juga sentiasa khilaf dalam melakukan keputusan. Ah, banyak keburukan yang aku lakukan...

TAPI...

Disebalik semua itu, aku belajar lagi.. Allah ajar lagi aku tentang hidup ini bukan hanya untuk bahagia yang smentara ..bukan bahagia anganan indah yang akhirnya akan roboh kerana hambatan nafsu ,bukan kerana kita suka maka kita akan buat perkara-perkara yang tak patut tapi kalau kita suka ,kalau kita CINTA maka biarlah CINTA ITU MEMBINA PERIBADI MULIA. Allah loves me!! Ya, I know.... the way Allah loves me, Allah always make me learn and realised my mistakes ... Allah jadikan aku antara hambaNya yang positif walau dalam diri aku masih tersemat sifat amarah. Allah itu maha penyayang. Aku sentiasa lupakan Dia tapi Dia tak pernah sekali pun lupakan aku. Aku bukan hambaNya warak jauh lagi seorang hamba yang abid. Aku memandang diri sendiri tanpa apa-apa kelebihan. Masih dibawah tapi dihadapan hambaNya yang lain, ada yang memandang aku sebagai manusia yang ada kelebiha-kelebihan yang lain. Maka, aku tanyakan diri ini sekali lagi, mana datang kelebihan ini kalau bukan dari Allah. Allah bagi aku terlalu banyak dalam hidup..

Aku inginkan seseorang yang mengajak aku masuk ISLAM...menjadi sebenar-benar Islam.. adakah ingin masuk ISLAM itu dengan menanti? Lagi sekali, aku lakukan kesilapan. Hidayah Allah sentiasa menyapa , sama ada aku yang ingin menggenggamnya atau aku biarkan ia berlalu. Tatkala tangan pantas menaip kata-kata, ibarat satu perasaan sedih menerpa , sedih kerana aku belum cukup baik dalam melaksanakn amal-amal yang lain. Dan sesungguhnya aku amat tahu, aku dipertanggungjawabkan dengan apa yang aku tulis.. tulisan yang melambangkan siapa aku yang sebenarnya...

Buat apa ingin berpura-pura sedangkan menjadi diri sendiri itu lebih baik dan lebih mendamaikan. Aku harap aku tak pernah kesal dengan apa yang aku lakukan. Aku harap aku akan istiqamah untuk sentiasa  untuk bersangka baik dengan Allah.

Nikmat kasih sayang Allah bagi dekat dunia inipun buat aku rasa bahagia, dengar gelak ketawa mereka-mereka, kata-kata semangat dari mereka-mereka itu, ...bagaimana pula dengan syurga disana nanti?
Adakah aku antara yang mendapat  tempat disana?

Semua manusia termasuk aku dambakan syurga Allah, namun mengapa masih tidak bergerak?

Solat masih tidak cukup 5 waktu,  perintah Allah tidak dipatuhi, larangan Allah tidak dijauhi...

Tunduk termangu seketika, air mata keluar lagi, sebak menghambat setiap sanubari...

ISLAM MENGAJAR AKU UNTUK HIDUP DALAM KESEDERHANAAN.

Namun BERSUNGGUH-SUNGGUH dalam melaksanakan  kewajipan didunia.

Semoga Allah terus kurniakan mereka-mereka yang mampu memimpin aku.

Mereka-mereka yang sama-sama menjalinkan ukhwah atas namaNya.

Dan aku akan terus BELAJAR DARI SEMUA KETENTUAN ALLAH. DAN SETIAP PELAJARAN ITU MEMATANGKAN AKU UNTUK TERUS MENJADI HAMBA-HAMBA YANG BERTAMBAH KEPERCAYAAN BAHAWA ALLAH ITU SEBAIK PELINDUNG,PENEMAN, PENGHILANG DUKA, DAN PEMBERI CINTA.




1 ulasan: