Isnin, 30 April 2012

husnuzon is the best treatment for me

Sambungan entry the way I overcome my stress. Kali ini tajuk husnuzon is the best treatment for me.

Nak buat mcm mana la agaknya. Masuk form 6 8/5 ,test JPJ dekat subang 10/5. Agaknya macam mana aku nak buat yer?

So, my mom suggest me, petang 8/5 aku balik kl  sebab 9/5 ada driving class dan 10/5 test jpj. Moga Allah beri keizinan untuk meluluskan aku. Amin.

Tapi yang tak bestnye, aku kena ponteng, apa tidaknya, baru daftar esok dan lusa kena ponteng. Tapi aku akan cuba tabahkan hati.walau aku tahu aku akan banyak ketinggalan dalam masa 2 hari itu ditambahkan STMAA dah ada pengetua baru!!  Nak buat mcm mana, lama sangat baru nak test jpj. Belum lagi dgr mak aku bising sebab aku ambil driving class dekat KL bukan dekat PERAK. Apa pun sekali lagi tabahkan hati.

Jadinya sebab lesen L kereta dah mati , hari ini aku pergi pejabat pos dekat jalan gurney sebelah pejabat akak aku, Jabatan Ukur Dan Pemetaan Malaysia(JUPEM) . Sambil duduk-duduk dekat situ aku menyembang dengan seorang makcik dan seorang baby comel berumur setahun lebih . Nama baby tu  Nurul Huda Batrisya. Makcik tu penjaga baby tu sebab mak baby tu kerja cikgu dekat sekolah area Keramat. Kisah sedih bermula bila  baby huda waktu 7 bulan kandungan ibunya , ayah dia meninggal dunia. Baby huda memang comel. Sukenye maksu ni, bulu mata lentik gitu..huhuhu..cantik sangat-sangat, semoga baby huda jadi muslimah solehah bila besar kelak ..amin... baru 7 bulan dalam kandungan dah hilang ayah.. apa la sangat dengan aku ni, sekurang-kurangnya selama 16 tahun aku hidup dengan adanya abah disisi. Semoga Allah tempatkan abah dalam kalangan hamba-hamba yang soleh.   Makcik tu cerita, bila baby huda nampak baby lain dgn ayah mereka mesti baby huda kan pandang lama-lama. Baby huda mesti rindu dan nakkan ayah. Mode sedih aku pun kunjung tiba waktu tu. Baby huda ada abg, abg dia kalau ditanya mana ayah, abg dia ckp, ayah naik ambulans.  Dah ajal seseorang nak buat mcm mana, go on with our life and do the best fot our next destination ...AKHIRAT.

Turn aku nak pergi Renew lesen...renew lesen kereta RM32.00...mak aih...mahalnya...buat muke hampeh sikit aku ni... kalau L motor memang la RM 4.00.   huhuuuu..duit lagi...haish..ni  yang maksu tak berkenan kalau bab2 duit..huhu...  sebelum balik rumah kena fotostat ic dan kena hantar dekat Metro Driving. Harapnya en.nazri ambil salinan ic tu,kalau tak, entah bila dan berapa lama aku nak test jpj...lama maksu tunggu ni ha..
Balik rumah, kena bawak qalesya naik tangga, dah sendi lutut aku sakit ditambahkan semalam sebab tension keluar rumah berjalan jauh, jalan kaki je... penat tak hilang lagi.  BerFB sebentar sementara tggu nabil, berkomen2 dengan Ain Mior dan Firdaus...lps tu offline... sebenarnya aku nak check interview maktab... pkul 2 baru bukak server dia... so, after dah siapkan nabil pergi sekolah, maksu pun ajak qalesya and qaisara sleeping...dengan maksu sekali tidur sampai pukul 2 lebih... bangun solat kejap,lepas tu bukak notebook balik... masak belum lg, huhuhu..nabil makan pun makan kuetiau ibu buat yang masih banyak dekat kuali... bawa bekal lauk maksu masak semalam... masih sedap lagi yer..

“MAAF ANDA TIDAK TERPILIH UNTUK TEMUDUGA MAKTAB”

Hurm....... takde la kecewa sangat..okey sikit tapi MAK!! My mom want me become a teacher.. takpe la takde rezeki... diorang nak student 8A je... kalau aku guna result PMR boleh tak? PMR aku 8A.. SPM aku just  1A+,3A.1A-,1B.2C.1D.1E..semuanya aku rembat,,:P  tak boleh ke guna result PMR? (kenapa aku tanya soalan bodoh?)
Oh, lupa, waktu tgh tidur dgn babies , mak ada call, mak kata jangan kecewa-kecewa sangat... alhamdulillah, my ummi always besides me.. my ummi is the best mom in the world...i love Puan Jamaliah Asri so much...:)  then  she should know, i am type people who like husnuzon!!

Akak balik dari kerja pun , aku terus cakap..”Adik tak dapat interview la kak”...buat muka sedih sikit... akak aku cakap “ mungkin rezeki dekat tempat lain”.

So. Kini, aku amat-amat berlapang dada walau timbul sedikit perasaan cemburu(sewajarnya dan harus untuk cemburu tapi belum kategori wajib) .. rezeki kita Allah yg tentukan, Allah itu sebaik-baik pemberi nikmat...

Kerana esok aku akan pergi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL 12) maka , esok aku akan enjoy sepuas-puasnya jalan-jalan dalam syurga buku.. senyum sambil tunjuk tanda aman!!

Aku tidak mampu menjadi seperti khalifah Umar Al Khatab kerana aku bukan dia, walaupun Umar seorang yang pemarah namun bila Umar masuk Islam , dia jdi seorang yg tegas...aku Cuma mohon secebis ketegasan Umar, kelembutan mengikuti sunnah2 Rasul  yang aku rindukan itu...Muhammad saw .. aku memohon semangat dan keazaman namun bukan untuk menjadi mereka... aku inginkan secebis semangat Ummu Sulaim yang redha dgn kematian anaknya, lalu...hanya semangat..bukan menjadi mereka... kerana aku hanya seorang Hidayah....

Hanya ingin jadi manusia yang sentiasa percaya Islam itu sentiasa membantu aku... InsyaAllah...

“Dan barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberikannya rezeki  dari arah yang tidak disangka-sangkanya . dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu”
(At Thalaq :ayat 2-3)

2 ulasan:

  1. huhuhuhu~ rajin pulak aku membacanya !! maklumlah tgh borink~

    BalasPadam
    Balasan
    1. http://browannkshare.blogspot.com/2012/08/masuk-je-form-six-dah-mengeluh.html?showComment=1344238801655#c5097208271279086441

      Padam