Khamis, 4 Oktober 2012

Bila hati mula suka.. =)





Aku rasa macam ada benda yang tak betul..

Rasa lain macam..

Cinta sememangnya tak perlukan alasan?

Entahlah..

Yang pasti , ia adalah satu yg sia-sia sekiranya penghujungnya nanti, tiada pengabdian kepada Allah.

Sedih.. L

Apakah perbuatan ini suatu yg sia-sia?

Cinta itu membina peribadi dan mengajar erti pengorbanan..

Semua ini pasti akan berlalu..
Bukankah Allah itu yang memblak-balikkan hati?

Bahkan bila aku jatuh cinta biarkanlah cinta aku tertumpu  kpd hamba yg turut melabuhkan cinta terhadap tuhanku yang Satu…

Adakah aku mampu ?
                 Mentarbiyah diri menjadi hambaNya memilih cinta pada Rab yg agung…
                               Berbanding cinta pada manusia yang tak seberapa itu…


Ya Allah, mantapkanlah cintaku terhadapMu dan Rasulku…
Aku hamba yg hina, yang dhaif , yg mempunyai pelbagai kekurangan..memohon padaMu kesedaran untuk  menghargai nikmat iman dan Islam….

Cinta itu fitrah … Fitrah itu ialah sesuatu yg semulajadi kejadiannya..
“Usually when something fragile of falls down it will break,
But
If we fall in love with Allah ,
Our precious never will break down”..                 ~ Ameen Misran~

Yes, I’m critically thinking about my situations.
I told my BFF(Best Fren Forever),Firdaus that I already fall in love with somebody..
But after I tell him about that love… suddenly I realize something..
Adakah cinta itu berpalit kembali kepada cinta terhadap tuhan dan rasulku?
Kerana cinta itu membina peribadi..
Not easy..
Tp aku dapat seseuatu yg bernilai..
Bahawa setiap rasa itu harus disertai dgn mengingati Allah swt…

Sembang-sembang dengan Firdaus  tentang apa yg terkandung dalam hati aku …. Tiba-tiba aku keluarkan ayat mcm ni..

“ aku memang suka dgn dia, tapi tak perlulah aku beritahu dia perasaan aku sebabnya tak semestinya dia jodoh aku. Lagipun kalau aku bgtau dia , aku tak dapat apa-apa dan mungkin feeling ni akan hilang. Cinta memang tak perlukan alasan. Tp cinta tu perlu dikawal dengan iman”
Firdaus kata “normal la kalau kau suka dekat seseorang. Itu bermakna kau suka dekat lelaki bukan dekat lesbian”.

Aku lega sebab aku boleh share perasaan aku dengan mereka-mereka yg memahami aku.. BFF (AJ,Atin , Firdaus n lain-lain) sentiasa akan bg aku respons yg membina diri aku.  Aku banyak belajar dan mereka byk nasihatkan aku. .

Allah give me a really , really, really , really good friends..

Teruknya aku bila aku jatuh cinta tanpa sebab musabab yg kukuh bahkan pd masa dan tempat yg tak kena…

Apa pun ia Cuma satu fitrah tp jgn sampai duk serah badan..

Lagi satu, sebab aku rasa  malu.. (tulis mcm ni x malu pula yer)…(yer la, sbb bukan ada sapa nak baca & org yg aku cinta tu tahupun)..

Malu itu bukankah cabang iman?

Dan jika aku jatuh cinta terhadap seseorang sekalipun aku takkan sekali menjadikan  dia cinta sepenuh hati kerana…sekiranya syabab tu aku letakkan sepenuh hati dalam hati aku, mana lg tempat untuk tuhan dan rasulku?

Dan tiada cinta yg tulus dan ikhlas melainkan aku curahkan buat kekasihku yg halal..

Yg suatu masa kelak memilihku atas nama Allah bukan kerana sebab-sebab yg lain..

Aku Cuma jatuh cinta tp aku tidak pernah akan menunjukkan cinta dan sayangku sebelum hari pernikahanku berlangsung…

Entah perjalanan hidup ini panjang atau sebaliknya..
Yg pasti setiap yg terjadi pasti akan berlalu….


p/s: udoh2 le tu.. nak exam stpm lagi sebulan  lg je ni… bawak2 bertaubat.. dari bercinta ,lyn anganan sendiri..better bercinta dgn buku… SEDARLAH wahai miss deen…





Tiada ulasan:

Catat Ulasan