Rabu, 8 Februari 2012

THE SPLENDOUR OF LOVE

THE SPLENDOUR LOVE.
Tajuk yang masyuk gitu.. “A Splendour Love”. Hai, this is me  ,Hidayah Baharudin, 18 years old girl that would like to talk about love. Wow, quite unmatured am i.. waa..terabur juga english aku ni. Tidak mengapalah teruskan berusaha memperbaiki englisah education anda. 
But, wait .... it just an opinion from a girl teenager okay. Nak start dari mana yer. Okey la, have you falling in love my friends? Na.... I know, ada yang kata pernah, ada yang kata tak pernah, ada yang kata no komen. Kenapa aku sebut pasal cinta tiba-tiba ni yer, erm sebab , sebab, sebab, sebab , sebab i love the meaning of love damnly. WADUD. Huhu. Kalau bukan sebab cinta maka tak lahirlah aku ke dunia, menjadi anak yang paling mengada-ngada dalam family aku...hehe. Kalau bukan sebab cinta , Allah takkan izinkan aku jadi orang Islam. Aku tak reti la nak buat ayat mcm blog org lain sebab aku cuma buat ayat waktu penulisan bahasa melayu untuk score A sahaja.
Saudara mara aku selalu kata aku dan abang ,mohammad fadhlan, anak harapan abah..pergh.. “ANAK HARAPAN” tu. Haish, sebab kami terlebih sikit dalam akademik waktu sekolah rendah.Tapi masuk sekolah menengah mengucap panjang abah aku, aku banyak kali juga la susahkan mak abah aku waktu tingkatan 3. Habis saja trial PMR , aku terus minta keluar asrama sebab aku ada masalah dengan kakak senior , kes handphone punya pasal. Aku allergic sikit bila ketua-ketua umum bawa benda terlarang . Bermulalah kehidupan aku duduk rumah, pergi sekolah naik bas pagi-pagi lepas solat subuh. Bas sekolah yang majoriti dipenuhi dengan budak sekolah Shing Chung(cina), sekolah Wahab(india) dan 3 orang budak melayu iaitu aku, dan 2 orang kawan aku. 
Aku sememangnya bukan pelajar pilihan guru.huhu.tak kisah pun, waktu cikgu target senarai pelajar yang dapat 8A , aku tak tersenarai pun sebab aku dulu OKU  (Orang Kurang Usaha) tapi demi menjayakan PMR aku , aku pun diwajibkan untuk belajar dan terus belajar. So, tamat PMR aku duk kejap dengan kakak aku, saja nak bermanja-manja dengan akak aku..huhuhu ...padahal nak lari dari buat kerja dekat rumah memandangkan waktu tu abang aku fadzly nak kahwin. Tak sampai sebulan duduk dengan kakak aku waktu tu, masa aku banyak dihabiskan dengan melayari internet, waktu tu aku tak pandai layan FB , aku dengan kehidupan myspace aku. Ha, dekat myspace ni aku terjumpa dengan myspace2 budak-budak sekolah agama, ada yang baik tu, insyaAllah baik, ada yang bercouple tu, insyaAllah wallahualam aku katakan. Mungkin sebab aku memang suka membaca , aku teringin nak menterjemahkan apa yang aku baca dalam kehidupan. Ada beberapa buah buku je aku tak boleh nak terjemahkan dalam kehidupan aku, biologi, fizik, kimia, addmath dan est.
You are what you eat, you are what you read. I don’t know why, asal aku buka mana-mana link je, asyik2 relate pasal Islam, asyik-asyik related pasal Islam. Sampai aku kata takde benda lain ke. Kalau dulu , keluar rumah memang pakai tudung tapi bila dalam rumah, abang ipar ada, tudung pun dah tak pakai , itulah gaya kehidupan orang melayu. Aku tahu wajib untuk tutup aurat depan ajnabi, tapi waktu tu sekeliling aku tak macam orang-orang yang benar-benar mempraktiskan Islam secara syumul. Masuk form 4, alhamdulillah, i try my best juga, akhirnya sampai sekarang masih istiqamah, moga2 istiqamah la, insyaAllah. The Splendour Of Love dalam hidup aku bila, Allah always give me chances many time.
Seingat aku Allah bagi peluang dan selamatkan aku antaranya.
1.       Aku nak masuk kelas bahasa Arab waktu tingkatan 1 , emak tak bagi sebab , pelajar2 dalam kelas tu kurang tarbiyah  dalam menjaga hubungan lelaki dan perempuan.
2.       Allah bagi peluang aku jadi pelajar cemerlang untuk PMR ,sebab dapat 8A, ..mahu taknya, aku sempat doa dan bernazar kalau aku dapat 8A, aku puasa 8 hari..orang lain pun tak buat macam tu gamaknye. Terkejut mak aku.
3.       Allah beri aku sahabat-sahabat yang baik macam AJ,ATIN,KHALAF(Spesis kuat nyentap mcm aku walau selalu gaduh),WAN,FIRDAUS,WANI,KHIDIR,IQAH,IDA..BLABLABLA...banyak la.... huhuhu
4.       Kalau kelas aku akan ditakdirkan didenda pada hari tertentu, hati aku tiba2 sahaja tak jadi nak pergi sekolah( ponteng sekolah) dengan pelbagai alasan. Sebab tu mak aku bising, waktu sekolah rendah hari2 pergi sekolah, masuk sekolah menengah, memonteng je. Paling koman aku tak pergi sekolah, sebulan sekali..hehehe..ni start aku form 4.
5.       Walau aku buat mcm2 benda Allah always give me opportunities to change my life. Eventhough sometimes its quite terrible.
6.       Yang paling penting Allah masih bagi aku hati sampai detik aku menulis hari ini, Dia bagi kesedaran walau aku cuma manusia biasa untuk menjadi seseorang yang hebat.
Sebenarnya ada banyak , tak tertulis. Saja aku coretkan sedikit coretan memori . Apa yang aku jadi pada hari ini hasil tarbiyah ke? Entah aku tak tahu sebab aku selalu baca novel Hilal Asyraf, majalah Solusi, majalah Anis, kadang-kadang aku surfing internet pasal Islam. Terdetik hati aku nak pakai niqab tapi aku agak pening kepala dengan hukum-hukum fiqh maka aku tangguhkan sebentar sementara aku perhatikan sekeliling aku. Sekeliling aku memang biasa, dulu pernah juga minta izin dengan mak tapi mak tak beri, sama juga waktu aku  nak pakai tudung labuh, mak tanya tak panas ke, aku cakap dekat mak , “adik boleh pakai tudung biasa juga la mak, asal tutup aurat, yang labuh tu,insyaAllah. Boleh diseimbangkan”. Well aku tak tahu nak kata apa.
Hidayah takkan datang kalau tak dicari. At least , i thanked to my mak because give my name, NUR HIDAYAH. Siapa yang tak nak hidayah Allah bukan? Aku harap aku terus kuat untuk terus mencari hidayah dalam hidup aku. Aku pun buat dosa dan pernah hati aku jadi bongkak ,takbur dengan diri sendiri taknak minta maaf sama Allah. Tapi waktu ketika itu hati aku tak pernah tenang. Aku berhenti sekejap untuk merenung, aku dah tak tahan sangat nak menanggung perasaan hina, malu dan macam-macam. Sampai aku sujud pohon pada Allah, “ ya Allah ampunkan aku, aku yang hina, yang lemah, yang buruk ini banyak melakukan dosa”.. untuk seketika itu hati bagai dicurah air yang sejuk, tenang. Sekali lagi aku menangis, Allah berikan ketenangan yang cukup-cukup mendamaikan, aku tidak pula ingin jadi manusia kufur dan munafik, sebab itu ada peluang, bila aku ada berada di luar, aku akan pandang ke langit, dalam hati aku, menyuruh aku memuji kebesaran Allah. 18 tahun tak cukup lama macam orang yang hidup lebih lama daripada aku. Tapi biarlah dalam kesempatan ini aku mencari kesedaran. Allah tunjukkan kesempatan dan ketenangan kepada aku dari arah yang tak disangka-sangka.

MAKA YA ALLAH, ENGKAULAH KEBESARAN CINTA YANG PALING AGUNG. AKU POHONMU YA ALLAH, TIKA AKU MENULIS INI, AGAR ENGKAU JADIKAN AKU MANUSIA YANG SUKA DENGAN SIFAT CINTA, PENUHILAH AKU DENGAN CINTA TERHADAPMU, KELAK ANDAI AKU JATUH CINTA PADA HAMBAMU YANG LAIN BIARLAH TERHADAP HAMBA YANG TURUT MELABUHKAN CINTANYA TERHADAPMU. CINTA DALAM DIRI INI DIKUASAI,DIMILIKI OLEH ENGKAU,WAHAI ARRAHMAN,MAKA SUBURKANLAH, AGAR AKU MAMPU MENJADI HAMBAMU YANG BERSIFAT CINTA TERHADAP YANG LAIN. ENGKAU SEBAIK-BAIK PENGURNIA CINTA. AMIN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan