Isnin, 6 Februari 2012

Aku yang merasakan diri yang HEBAT.

Kita yang HEBAT itu.

Bismillahirahmanirahim. HEBAT. Ada kisah waktu naik bas untuk balik rumah dari sekolah sebab ambil buku teks tingkatan 5 masa tu bulan 12 tahun 2010. Ada seorang pakcik menyapa aku ,bertanyakan bas tu nanti berhenti dekat mana. Pada mulanya aku ingat pakcik ni orang Indonesia sebab dialek dia lebih kurang sama je, rupanya dia orang Sabah. Manager balak dekat kampung sebelah aku. Kaya la tu. Entah macam mana , aku dan pakcik ni boleh bersembang. Pakcik ni tanya aku nak jadi apa, aku jawab aku nak jadi cikgu. Dia kata baguslah, lepas tu dia cerita pasal keluarga dia. Aku  bangga juga dengar kisah anak-anak dia yang berjaya. Yang paling aku tak boleh jangka , pakcik tu siap telek muka aku , biasala muka aku lain sikit dari orang lain, muka aku ni terlebih manis sebab orang lain biasanya ada satu tahi lalat, yang aku ni ada 2. Satu sebelah kanan bawah bibir, satu lagi dekat pipi kiri. Memang lain sangat. Dan untuk pengetahuan aku memang tak suka dengan diri aku pada mulanya.
Pernah ada ustaz masuk kelas aku , dia niatnya nak buat lawak dan bergurau je tapi gurau dia tu buat meleleh air mata aku keluar. Waktu aku dah menyentap la sebab dia buat gurauan pasal tahi lalat aku. Malu pun ada tapi ustaz minta maaf dekat aku dan dia menjadi antara cikgu fevret aku,nama ustaz tu ustaz zaki. ....cerita baru nak start.
Dalam keluarga aku, aku sorang je ada tahi lalat dan kakak-kakak aku kulit diorang kira cerah and licin la juga. Mak aku kulit cerah dan kurus orangnya. Waktu muda , pergh cantik... makan jamu la katakan. Kalau tak cantik takkan la abah menjadikan ibuku suri hatinya. Aku ni baka abah aku, kulit aku hitam manis, hidung pesek tapi Allah dah cipta maka jadilah aku hamba yang bersyukur. Okey apa hidung pesek,Al Khansa tu hidung pesak gak,tapi ramai yg nak, lepas tu antara bidadari syurga tu...
Aku pernah tanya mak aku,”mak ,kenapa adik ada tahi lalat? Orang lain takdapun”. Aku sedih sebab penampilan aku. Waktu aku darjah 2 sampai darjah 6, aku seorang yang berbadan gempal,gemuk dan tembam sebab aku kuat makan. Walaupun aku berpenampilan tidak berapa cantik , tapi ada sesuatu dalam diri aku, yang aku tahu aku ada iaitu KEBERANIAN. Aku berani untuk berhadapan dengan khalayak ramai sebab waktu sekolah rendah, aku selalu masuk pertandingan bercerita,masuk tilawah,masuk nasyid,main bola jaring. Masuk tilawah memang la aku takkan menang sebab tok guru aku selalu perli aku. Kalau masuk bercerita paling koman dapat no 2 je...dah juaranye mesti la hebat daripada aku. Bola jaring tu, aku jd Goalkeeper je, budak tembam macam aku ni dulu mana boleh lari-lari sangat. Aku bab lari-lari aku fail, kalau kat sekolah rendah asyik dapat no last je. Sekolah rendah aku sekolah paling kurang murid. Satu darjah hanya ada satu kelas. Kelas aku Cuma ada 24 orang. Budak darjah lain pun standard bilangan macam kelas aku juga. Masuk sekolah menengah je, aku lumba lari tak dapat no last dah sebab ada ramai murid yang seangkatan dengan aku..hehehe.
Mungkin Allah tak beri kelebihan untuk aku lebih cantik fizikal dan paras daripada yang lain, tapi Allah beri aku sesuatu yang lebih daripada cantik itu. Kekuatan, minda positif, yang paling penting aku ada kehebatan aku sendiri. Dan aku gunakan kehebatan aku untuk mencantikkan hati aku. Aku tak malu untuk katakan aku hebat, kerana kata-kata itu adalah doa. Aku tak juga jelek dengan diri aku kini, kerana setiap yang Allah kurniakan kepada aku terkandung hikmah yang tersendiri. Aku lebih suka untuk bersangka baik, kerana dengan bersangka baik itu memaniskan hati yang tawar.
Semakin aku meningkat dewasa, pemikiran aku semakin berkembang. Pernah aku pergi satu kem ni, kawan aku tanya aku tak segan ke sebab aku ni lain daripada orang lain . aku jawab tak sebab aku pun manusia sama dengan mereka walaupun dalam hati aku, aku terasa dengan pertanyaan mereka ,but at least terasa aku tak lama, aku boleh go on. Ilmu tu untuk dicapai, sebab aku berani dan aku yakin aku boleh , aku boleh jadi presiden untuk satu kem kelab setia peringkat negeri Perak walaupun waktu tu ada juga budak tingkatan 5 dan 6 yang lebih tua daripada aku.So, kalau aku boleh, kamu semua atau kita pun boleh. Aku ni budak perempuan, mana pergi leader2 lelaki gamaknye. Naib Presiden aku baru la budak lelaki tingkatan 3. Nama dia agak panjanh Muhammad Amirul Amir ...ntah panjang sangat nama dia...huhu
Okey la sambung cerita pakcik yg telek muka aku, dia tengok aku ni ada tahi lalat, dia kata suatu hari nanti aku akan jadi seorang yang HEBAT. Aku senyum la sorang-sorang. Tak tau la boleh percaya ke tak tapi jauh dalam sudut hati aku, andai aku menjadi orang-orang yang berusaha, kelak kehebatan dan kejayaan itu bakal menjadi milikku...aku ingat nama pakcik tu AZLI. Sejak hari tu aku dah tak terserempak dengan dia sebab aku dah tak naik bas pergi mana2 , naik tingkatan 5 dengan beraninya aku pergi sekolah sorang2 naik motor dari pukul 6.50 pagi. Sekolah dengan rumah aku lebih kurang lebih 14 kilometer la jugak. Ada je sekolah kat kampung sebelah  tapi aku sejak tingkatan 1 dah sekolah dekat pekan sungai siput, SMK Tok Muda Abdul Aziz. Lama2 jadi biasa , dah berani untuk pergi mana2 sampai boleh pergi jalan2 dekat Kuala Kangsar sampai emak aku tak tahu. Ha yang tu jangan tiru perangai aku.
I thanked to Allah because Allah gave me courages. Keperasanan adalah asas keyakinan, keyakinan asas kejayaan, deduksinya, keperasanan asas kejayaan. Hehehe. Biarlah apa moto mahupun prinsip dalam hidup , aku yang bergelar muslimah dan umat Islam ini, teramat yakin, umat Islam umat yang hebat, umat ini adalah umat yang terbaik yang pernah dilahirkan.  Setiap orang Allah berikan kelebihan masing-masing, kelebihan aku adalah untuk berminda positif, dulu mungkin aku jelek dengan penampilan aku, tapi lepas aku kenal erti ISLAM yang cantik tu, kejelekan itu hilang, bila aku sarungkan diri ini dengan pakaian taqwa, dengan pakaian seorang muslimah, menutup aurat, dan aku ketika itu menjadi antara orang-orang yang tenang hatinya.
Well, i am not a religion people, mak abah aku bukan orang agama, walaupun mak dan kakak aku tak pakai tudung labuh, tapi aku tetap berani untuk pakai tudung labuh sebab aku kan HEBAT, kalau dah betul aku buat, tak salahkan. Berani biarlah bertempat, kerana kehebatan  berlandaskan keberanian yang sewajarnya.
Tahi lalat aku ni pemanis muka,sekarang aku dah tak gemuk, dah kurus sikit hasil aku duduk asrama ,jalan kaki, dan naik basikal pergi sekolah dulu. Aku tak bercerita untuk takbur, aku bercerita untuk aku sematkan kenangan lalu, tak gah mana tapi sekurang-kurangnya aku ada asas kehidupan. Kita semua hebat, kita semua akan jadi hebat apabila kita berminda positif.
Aku diangkat menjadi pemimpin, tapi sebaik pimpinan dari kalangan lelaki, aku akui fitrah aku sebagai seorang perempuan. Aku bukan wanita lagi, aku masih remaja perempuan yang memupuk diri menjadi seorang yang matang, fitrahnya aku hanya mahu jadi pemimpin rumah tangga dan anak-anak suatu masa kelak. Sekarang ni dalam proses pembelajaran..
Selamat menjadi Orang yang HEBAT UNTUK SEMUA SAHABAT-SAHABATKU.

Cerita banyak lagi, nanti-nanti aku sambung la..k... wassalam.

6/2/2012
8.18 PM
KUALA LUMPUR.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan