Jumaat, 3 Februari 2012

Mari Sayang Ibu.. Khas untuk anak-anak

Ibuku yang solehah.

Sejak kecil lagi , emak jaga saya, berikan kasih sayang, pakai makan dijaganya, ajarkan saya solat, hantar saya mengaji dekat rumah jiran belakang sebab emak tahu,bila emak ajar saya, saya akan lebih memberontak . Sejak kecil lagi emak jaga saya. Buktinya, setiap kali emak pergi belajar menjahit, emak akan bawa saya ikut sama. Kami pergi jalan kaki sama-sama, emak dukung saya. Bila saya umur 3-4 tahun mak akan bawa saya naik basikal, saya duduk dekat belakang, emak kayuh basikal. Emak akan bawa saya ke mana saja dia pergi. Sayangkan emak dengan saya.

Bila saya dah bersekolah, saya tak tahu nak buat kerja sekolah, saya Tanya emak, emak boleh tolong sikit-sikit je sebab emak sekolah sampai sekolah rendah je tapi emak suruh saya belajar tinggi-tinggi supaya nanti saya boleh tolong emak.
waktu saya kecil dulu, saya suka merajuk sambil tu saya tanya mak saya “Emak, sayang adik tak?”. Emak jawab, “mana ada emak yang tak sayangkan anaknya”.
Sekarang umur saya 18 tahun. Saya merupakan anak yang bongsu, ada yang kata saya anak manja tapi tidak sebenarnya. Emak dan abah akan bagi apa yang saya minta , setiap keperluan saya dipenuhi. Allah juga yang mencukupkan hamba-hambaNya. Saya belajar erti syukur. Tapi bila saya tak peroleh sesuatu saya tidak pula ralit sebab “ orang mukmin itu apabila dia mendapat seseuatu dia akan bersyukur, apabila dia memperoleh kekurangan tidak pula ia marah dan sebaliknya redha serta sabar”.



Emak seorang yang tabah. Seorang wanita yang taat dan setia terhadap suaminya.Rasulallah pernah bersabda , sekiranya aku menyuruh wanita itu sujud aku akan menyuruh mereka sujud dikaki suami mereka. Sebabnya suami itu pemimpin yang menggalas tanggungjawab yang berat. Abah seorang yang garang dan tegas. Setiap kali abah marah, emak tak pernah nak menjawab, emak diam dan emak seorang wanita yang tidak suka memburukkan orang lain terutama di khalayak ramai. Emak seorang ibu yang prihatin, kasih akan anak-anaknya, tidak pernah membezakan anak-anak yang lain. Dikandungnya kami selama 9 bulan , disusuinya kami adik beradik. Emak pernah mengandung , lepas tu anak emak meninggal dalam perut, bila saya dengar cerita emak, jauh dalam sudut hati saya ,saya tahu emak sedih. Anak-anak merupakan hadiah dari Allah sekaligus penawar hati untuk wanita yang bergelar ibu.

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). Luqman ayat 14



Seorang emak boleh jaga 7 orang anak tapi 7 orang anak tak semestinya boleh jaga seorang ibu.
Oleh itu, hati disapa keinsafan untuk menghargai emak, jasa dan kasih sayangnya tak terbalas. Saya seorang anak perempuan , orang kata doa anak lelaki lebih cepat makbul tapi saya simpan azam dalam diri saya, sekiranya diizinkan Allah, saya mahu jadi pelindung ahli-ahli keluarga saya dari azab neraka.

Ada kisah, saya terasa hati dengan emak. Agak berhari kami tak bercakap,saya agak berkecil hati . saya pergi sekolah dengan riak muka yang biasa, bila balik sekolah saya terus masuk bilik. Waktu ketika itu ibarat menjadi anak derhaka tapi emak tetap kisahkan saya,jaga makan minum saya. Saya berdoa supaya Allah ampunkan dosa saya ini. Waktu tingkatan 3 , hari pohon restu untuk ibu ayah, abah takde waktu masa tu, mak je ada. Saya ingat lagi saya minta maaf dengan emak sungguh-sungguh. Emak menangis, saya pun menangis. Emak selalu doakan kejayaan, kebahagiaan anak-anaknya.

Emak seorang yang taat pada Allah. Tak pernah saya tengok emak tinggal solat. Sebab saya tahu sesuatu, emak meletakkan Allah sebagai tempat pergantungannya bukan manusia lain. Kadang-kadang tu saya tengok air mata mak mengalir. Bagi emak, yang paling kuat pertolongan,bantuan dan ketenangan adalah dengan dekat dengan Allah, sebab tu mak baca al quran hari-hari. Tak macam anak-anak emak . Emak sabar dan terus mendoakan anak-anaknya.



Emak seorang surirumah tangga yang teramat hebat dimata saya. Macam-macam emak buat, jahit baju, masak, kemas rumah, pergi amanah ikhtiar, kadang-kadang bermarhaban,berzanji,berkompang ,macam-macam lagi. Waktu kecil, kalau kampung buat rombongan,emak akan bawa saya dengan kakak saya sebab kami sama-sama budak-budak lagi. Semua kerja mak buat. Hebatkan?


Emak seorang yang menjaga diri dan cinta akan suaminya. Waktu abah meninggal, emak tak menangis teresak-esak depan kami tapi dihadapan seorang opah saudara saya ,emak cakap dengan lirih yang abah dah pergi. Waktu tu saya sangat tersentuh. Saya tahu, emak dah kehilangan seorang suami,pendampingnya didunia. Tapi emak tetap sabar. Emak kuat, sebab kami anak-anak.
Lepas abah meninggal, saya tinggal dengan emak. Masa saya lebih banyak duduk luangkanmasa, sembang-sembang dengan emak. Ada hikmah juga saya tak duduk asrama. Saya ingat lagi emak tak bagi saya masuk kelas agama , mula-mula saya desak nak masuk tapi tak dapat juga. Hikmah emak larang masuk kelas agama, kelas agama itu tak sepenuhnya menerapkan tarbiah tapi sekadar pelajaran akademik bahasa arab. Tapi yang terjadi pada saya lain, saya dapat tarbiah walaupun caranya agak berlainan daripada pelajar yang belajar di sekolah atau kelas agama.Alhamdulillah. Allah beri teguran kepada saya dengan menjadikan emak sebagai asbabnya. Lepas abah meninggal saya istiqamah tutup aurat , supaya abah dan emak takkan terkena bahang api neraka sebab saya sayangkan emak abah saya. Saya tahu saya manusia biasa, bukan anak yang solehah tapi saya akan usaha sebab itu lebih baik daripada kelak saya mati saya tak berbuat apa-apa.



Barangkali kamu sangkakan baik itu, buruk bagi kamu, dan yang kamu sangka buruk itu, merupakan kebaikan bagi kamu. Ayat dalam surah al Baqarah.

Emak juga manusia biasa. Kerap terluka hatinya, tapi seperti saya cerita emak seorang yang tabah. Kasihnya seorang ibu itu sehingga tidak sanggup untuk anak-anaknya susah.
Saya nak beli sesuatu tapi waktu tu emak takda duit, jadinya saya cakap pada hati lain kali pun boleh beli. Lepas tu emak dah ada duit,mak belikan saya barang tu.
Kasih sayang bukan sekadar dari material. Walau hati emak terasa dengan anak-anak tapi terasa emak tak pernah lama. Tak macam anak-anak, ada yang sanggup berdendam. Nauzubillahminzalik. Antara tanda-tanda hari kiamat apabila seorang perempuan melahirkan tuannya. Sepatutnya aku merenung, wajarkah aku menafikan hak ibuku sebagai pendamping anak-anak yang setia? Sama sekali tidak.


Saya menulis kerana salah satu cara saya luahkan sayang saya terhadap emak. Emak mungkin tak membaca apa yang saya tulis sebab emak tak tahu buka computer. Sebelum pergi mana-mana saya akan cium pipi emak, lepas tamat perbualan kami dekat telefon, saya akan cakap saya sayang mak. Sebab I really mean it. Saya cuma nak jadi hamba Allah yang bersyukur. Apa yang saya buat masih tak cukup untuk balas balik pengorbanan yang emak buat. Saya percaya hukum karma, saya percaya takdir Allah. Niat menulis sekadar untuk jadi peringatan buat saya yang alpa, menghargai seorang wanita bergelar ibu.

Pernah saya terfikir, kalau emak sudah tiada, baru nak cari emak padahal waktu hidup taknak pun jumpa emak,baru nak rindu, baru nak kesal sebab tak sempat minta maaf pada emak. Nasihat Luqman terhadap anaknya” wahai anakku sayang,berbuat baiklah terhadap ibu dan ayah”.

Emak sayang anak emak, emak sayang menantu emak, emak sayang cucu emak. Emak selalu disisi saya waktu macam-macam masalah yang melanda, macam mana masalah dengan kawan-kawan saya, betapa tergurisnya hati saya. Emak beri nasihat kepada saya, temankan saya. Emak antara pillar strength saya selain Allah dan Rasulallah saw.
Bila Allah menyapa lembut hati ini dengan hidayahNya, hati ini sedar agar menghargai manusia-manusia sekeliling.


Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah pertunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah pertunjuk kepada sesiapa yang dikehendakkiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah pertunjuk (kepada memeluk Islam). Al Qasas ayat 56.,



Hadis Qudsi
“ hai cucu Adam ! Janganlah engkau melambatkan taubat, memanjangkan angan-angan dan kembali ke Akhirat tanpa amal . Berkata bagai abid namun berbuat seperti orang munafik. Jika diberi tidak menerima. Jika tidak diberi tidak sabar. Suka orang soleh tetapi tidak termasuk mereka. Benci orang munafik tapi dia termasuk mereka. Dia perintahkan kebaikan tapi tidak melakukannya. Dia melarang kemungkaran namun tidak meninggalkannya.

Buat emak tersayang Puan Jamaliah binti Asri, she is the great mother, bidadari hati, penyejuk dan pendamai mata bahkan kalbuku...


Untuk anak-anak semua ,hargai ibu anda, kerana nilai seorang ibu tak ternilai kerana pengorbanannya bahkan tempatnya disisi Allah dan Rasulallah saw dalam syurga yang mengalir sungai dibawahnya....

Wallahualam bissowab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan