Ahad, 19 Februari 2012

Beribu Sesalan.

sahabat yang baik adalah sahabat yang saling mengingati kerana Allah. dan selemah-lemah ukhwah itu ialah bersangka baik..
sahabat itu ibarat bulan, menyinari di waktu malam yang gelap, menerangi suram tatkala gelita..
walhasil bulan itu antara cahaya dari pantulan matahari...
begitu juga sahabat..Allah aturkan pertemuan, dan juga kenangan untuk dijadikan satu muhasabah bahawasanya Allah itu maha ArRahman. nikmatnya bersahabat dijaga dengan menjaga hubungan dengan Allah sudah dikira ibadat. Sungguh beruntung meraka yang mencintai sesama sendiri kerana Allah.

Atas ni adalah kata-kata yang aku layangkan untuk sahabat-sahabatku dekat facebook. Based on the true story, ya, aku memang sayang dengan kawan-kawan aku tapi aku terkilan dengan sikap aku sendiri yang cepat terasa. Alhamdulillah , Allah beri banyak teman-teman yang menemani dalam hidup ini.
Aku katakan aku sayang mereka kerana Allah tapi bila terjadi  waktu2 genting dalam perhubungan kami , hati aku jadi terlalu rapuh, waktu ketika itu, baru aku dapat mengerti apa yang diertikan dengan kelukaan. Macam-macam la aku ni.
Sahabat ni bila waktu susah dia ada disisi, bila waktu senang dia akan tumpang gembira. Aku tak nak buat ayat skema kat sini, dan hanya ingin buat ayat yang mudah difahami. Rajin pula aku menulis dalam blog ni, mungkin sebab aku tak tahu nak buat apa lagi. Dengan menulis , at least nnt aku boleh ingat balik cerita dolu-dolu.huhu. .
Aku ambil masa yang agak lama untuk berfikir, dan aku terus berfikir, untuk ikhlas dalam setiap yang terjadi. Persoalan ikhlas tu hanya Allah yang mengetahui, nak rungkaikan dengan lebih mendalam aku tak berapa pandai, ya, aku mungkin pandai berfalsafah tapi falsafah aku kadang-kadang tak kena tempatnye juga.
§  Walau kita terasa hati dengan kawan kita sekalipun , berusahalah untuk mendoakan yang terbaik. Sebab aku bukan kawan yang baik, aku juga bukan manusia yang sempurna, tapi kita usahalah untuk menjadi kawan yang baik. Dalam usaha kita nak berubah menjadi manusia dan kawan yang baik itu , Allah akan kira sebagai satu pahala. Mungkin la, sebab kita buat sesuatu yang baik. Allah takkan tanya adakah nanti kita berjaya untuk peroleh sesuatu tapi Allah akan tanya apakah usaha kita untuk memperoleh sesuatu. Aku belum cukup berusaha, maka aku nasihat diri aku supaya aku mengubah diri menjadi manusia yang berusaha. Aku selalu juga kena perli..antara ayat kawan aku perli...   manusia yang sedar akan keburukannya tetapi masih lagi melakukan keburukannya.payah benar mahu merubah diri sampai tidak sedar diri itu telah mencerminkan rohmu sendiri.tidak pula dia sedar akan kata2nya sendiri yang telah menghukum af'alny...a sendiri.berkecamuk betul jiwa sebegini.diri itu bagai tidak berguna lngsug umpama kitab yang tidak pernah dibaca mahupun dibuka.menjadi hiasan di dalam almari sahaja.tetapi tidak mustahil bakal menjadi kitab yang kian dibawa dan dibuka andai jiwanya masih mengingati kebaikan disebalik debu keburukan...


Nak sakit hati tu, sikit la tapi sebab aku ni hebat dan berminda positif aku anggap sebagai satu komen membangunkan diri aku kepada yang lebih baik.
Tidaklah pula aku ingin menjadi antara kalangan yang menyimpan hasad, bertindak melampaui batasan dan begitulah juga menyakiti yang lain. Cuma kerana terfikirkan kembali bahawa aku hanya manusia biasa yang seringkali melakukan kesilapan dan kerap kali juga mengulang perkara yang sama. Aku agak kesal dengan diriku ini, jenis yang cepat melatah. Tapi ,hari ini aku kembali menilai diri ini, aku mencari makna disebalik kesedaran dan hari ini aku merenung agar aku mampu utk perbaiki diri ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan