Rabu, 23 Januari 2013

~Iman Cinta~ part 1





Dia duduk ditikar sejadah itu untuk tika masa yang agak lama. Sejadah itu basah dengan air matanya.

“Ya Allah, aku ini wanita hina, tak layak masuk syurgaMu tapi yaAllah aku takut dengan azab seksaMu. Ampunkan aku ya Allah”… tersedu-sedu menahan tangis.

Kenangan lalu berputar dalam malam yang suram.


“Baby, sekali je, boleh la, give me yours”
“hish, taknak la. Abang dah janjikan just nak jumpa Nera je bukan nak buat benda tu”
“ sayang, sporting la sikit. Nanti kita kahwin la”
“taknak la bang”
“please sayang, abang tak tahan tengok sayang”…… Nera terus- terusan dicumbu oleh Malik.

Tiba-tiba..

“Hoi”, suara jerkahan entah dari mana tidak kami ketahui.
“ buat maksiat je kerja korang”…

Malik dan Nera terus berlari .

“tak guna Malik, kau tinggalkan aku sorang diri je . nasib baik aku tak bodoh nak bagi diri aku dekat kau”

Malik berlari meninggalkan Nera, manakala Nera menyorok di belakang salah sebuah pohon ditaman itu.
Sekeliling taman itu seperti aman, Nera segera pulang ke rumah.

Di rumah….

“Nera pergi mana?” ibu menegur
“Nera keluar ambil angin ibu”…
“lewat dah ni”
“oh,Nera tak sedar. Maaf ibu” jantung Nera bagai mahu pecah menahan debar…

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
“Ibu nak hantar Nera masuk sekolah agama” ibu bersuara ketika kami sedang berehat di anjung rumah.

“what?” aku terkejut dengan keputusan ibu itu.
“bukan lama pun, kejap je 6 bulan. Sementara tunggu result STPM keluar apa salahnya kan? Kamu duduk rumah pun, takde guna. Ibu tengok kamu ni dah lain sangat. Dulu bertudung labuh, berstokin la, baju labuh, sekarang ni, semuanya makin mengecil. Apa nak jadi dengan kamu? “

Aku menelan air liur apabila tiba-tiba ibu berkata-kata sedemikian. Aku sangka ibu tak perasan dengan perubahan aku.

“tapi takkan sampai hantar masuk pondok kot ibu?”
“apasal , tak boleh ke?”
Dari aku terus menjawab baik aku setuju
“yer la bu, Nera pergi”
“bagus, pergi pack baju kau, ibu hantar pergi Pondok Pasir Tumboh dekat Kelantan hari sabtu ni”
“cepatnya” aku terkejut. Banyak sungguh kejutan ibu hari ini. Kalau ada sakit jantung dah lama dah arwah aku ni.
“memang pun, sebab ibu kena pergi outstation dekat Dubai jadinya ibu hantar kamu pergi mengaji”
“ibu nak ke Dubai tak bgtau pun” aku merajuk
“toksah buat muka lagu tu..ibu minta maaf, nnt 7 bulan dari sekarang kamu pulak akan ke Dubai”
“untuk apa?” Nera kembali teruja kerana dia seudah lama teringin pegi ke Dubai.
“saja, kita jalan-jalan pergi sana tp ibu kena outstation dlu. So, pack your bag now because I want to send you go to Kelantan”.


---------------------------------------------------------------------------------------------------

“Orang mati boleh rindu dekat kita tak?” tiba-tiba dhiya bertanya kepada umminya.

Ummi tersentak seketika. “ kenapa Dhiya tanya macam tu?”

“Baba rindukan kita tak ummi?”, sebak menghurung kalbu ummi dan Dhiya.

“InsyaAllah ,baba rindukan kita juga”. Hanya jawapan itu yang ummi boleh berikan..

Dhiya terus berkata-kata, “ Dhiya rindukan baba. Orang lain semua ada baba, dhiya je takde. Dhiya tgk org lain Baba mereka ambil dari sekolah, Baba mereka datang ambil result mereka sama-sama tp….”, tewas juga, air mata menitik … ummi terus memeluk Dhiya.

“Dhiya nak tahu, baba sayang dgn kita tapi Allah lebih sayangkan dia. Ummi pun rindukan baba dan kalau rindu kita kena selalu sedekahkan al-Fatihah yer sayang”.

“baik ummi”, dhiya mengiyakan walau masih ada sendu .

------------------------------------------------------------------------------------------------------

“Dhiya,    Dhiya   , Dhiya…. Tunggu la aku kejap..kau nak pergi mana? Laju je menonong” jerit Atiqah.
“aku nak pergi tugas dekat kantin la, minggu ni aku tugas”
“ooo, boleh la aku ikut, aku pun nak pergi makan laksa makcik kantin..fuh, sedap, nak-nak ada abang hensem kerja kat situ”
“what? Tolong la tiqah ,takde keje lain ke, tengok anak teruna orang pulak kau ni”

“kau kenal aku kan? Aku kan suka menghayati kekacakan lelaki,hehehe”
“whatever..” makin lama aku layan dia makin teruk pulak loyar buruk minah sorang ni.

Aku perhatikan sekeliling kawasan kantin. Pelajar beratur untuk  membeli makanan. Panjang. Perkataan yang sesuai utk situasi barisan itu.

20 minit berlalu….

Loceng berbunyi, masa untuk masuk ke dalam kelas. Aku bertembung dengan seseorang tapi aku terus berlalu tanpa menghiraukannya. Sama seperti aku, dia juga terus berlalu .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Dhiya dan Si Arjuna…


“hey you, you have such a beautiful eyes”
 Aku terkedu seketika. Siapakah dia yang tiba-tiba menegurku.  Aku terus melihatnya. Tergamam.  Hati berdegup dengan kencang.

“ I am sorry. Am I know you?”

“nope, you not know me?”

“ooo” aku ingin terus berlalu tapi..

“Miss, serius your eyes memang cantik, I love it.. I think like I not just love the eyes but fall in love with its owner”,  dia tersenyum nakal lalau berlalu.

Siapa dia?
Apa –apa je la… lelaki memang macam tu..


--------------------------------------------------------------------------------------------------------

“panjangnya cuti”
“ops , cuti apanya? Kitakan dah habis sekolah… for the last 7 years aku habiskan masa dekat sekolah… haha…STPM dah hbis…so kita enjoy la beb”  sampuk atiqah.

“enjoy? Ya benar..jom enjoy dengan aku dekat Pondok Pasir Tumboh,Kelantan nak?”
“ha? Apa kau mengarut..enjoy apanya dekat situ. Itu tempat orang mengaji la, jadi mak tunduk … tak boleh pandang lelaki-lelaki kacak …hah…. Stress aku kalau macam tu” atiqah mula mengomel.
“ aku dah daftar. Aku akan ke sana sabtu ni”
“awat hang tak habaq kat aku? Aku nak buat apa sorang-sorang kat  kampong ni…eeiiii…kau teruk la Dhiya. Sampai hati kau”
“sebab tu aku ajak kau”
“taknak la, mak aku mesti tak bagi. Dhiya tak payah la pergi”
“alahai Tuan puteri Atiqah aku pergi kejap je la, cuti aku balik la. Ummi aku yang nak sgt aku pergi sana”
“hurm, tak sama la. Siapa nak layan kerenah aku nanti. Kau je kawan yang sanggup layan sifat annoying aku ni”
“eh, tau plak yg kau ni annoying yer”
“aku tau, sbb dgn kau je aku buat macam tu” tawa tiba-tiba meletus antara kami.
“haha, ada-ada je kau ni. Kau jangan risau . doakan aku yer “
“yer la, aku bukan boleh halang kau.. belajar elok-elok dekat sana tau”
“okey”
Kami berpelukan. Erat. Tumbuh sayang yang menjalar dalam sanubari…   Nikmat dariNya juga.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pondok Pasir Tumboh ,Kelantan.

Bermulanya persahabatan antara dua muslimah… Zanera Liyana dan Dhiyatun Nadwah.

Tersenyum kedua mereka.  Sama-sama melangkah ke kelas Sirah yang dikendalikan ustaz Zamri. 


Manis si gadis muslimah. Menutur kata sopan, menundukkan pandangan. Akhwat-akhwat yang terpelihara …

First thinking Zanera kata… Dhiya Cuma tersenyum.





 .........bersambung

3 ulasan:

  1. please dont make a episode novel...

    BalasPadam
    Balasan
    1. apasal plak... so k la..buat episode...because ceritanya terlalu pnjang
      :)

      Padam
  2. your word so beautiful.....

    BalasPadam