Khamis, 7 Februari 2013

~short story... Rasulallah saw & her~



“ kenapa nangis?”
“rindu”, pendek jawapannya.
“rindu? Kau rindu kat sapa?”
“kau percaya …aku merindukan seseorang yang tak pernah aku jumpa dan setiap detik hingga penghujung nafas ini tak mungkin aku berjumpa dengannya”.
“ah, karut la kau… mana ada org boleh rindu seseorang yg dia tak pernah jumpa. “
“aku tak tipu”
“yer la tu. Sapa org yg kau rindukan tu”
“aku rindukan Rasulallah saw”, suara tiba-tiba serak kerana hati juga sebak. Bunyi esakan terdengar.
“Rasulallah saw?” gadis itu terpempan seketika dengan jawapan sahabatnya.
“aku tak tahu kenapa dan mengapa aku berperasaan sebegini tapi aku tak dapat tahan air mata ni keluar. Aku rasa macam tersentuh. Sgt-sgt tersentuh dan ia satu perkara yg ajaib, bila kita merindui seseorang yg tak pernah kita jumpa dan x akan pernah kita dapat jumpa spnjg hayat kita didunia ini melainkan di akhirat nanti”
“Bee, aku minta maaf yer”
“so k.” dia hanya tersenyum. Air ditubir mata segera disapu dengan telekungnya.

Teman ,kau ingin tahu satu perkara tentang aku?
Dulu , aku pernah jatuh cinta dengan seorang syabab pelajar aliran tahfiz. Setiap malam panggilan telefon tidak pernah lekang. Entah apa silapnya. Kami bodoh dalam erti perhubungan. Nama sahaja kami ini pelajar agama tapi sama seperti orang lain yang sentiasa melakukan maksiat. Kami  lagha, kami leka.. sehinggalah satu saat. Aku ibarat tersedar dari lena yang panjang.
“awak , kita jadi kawan je la lps ni”
“kenapa?. Awak nak tinggalkan saya?”
“apa yg kita buat ni silap. “
“baru sekarang sedar. Selama nix de plak “, nadanya sinis.
“maafkan saya”
“awak ada lelaki lain kan. Cakap je la. Tak payah awak nak sorok apa-apa” suaranya mula meninggi.
“maafkan saya. Saya bukan tinggalkan awak sbb lelaki lain.. awak lelaki yg pertama.. tetapi saya tak pasti adakah yg terakhir atau sebaliknya. Saya pergi dulu. Assalamualaikum”, gagang telefon segera diletak..


Saya takde apa-apa dapat kongsikan dengan awak .. hanya rasa cinta Allah dan Rasulallah saw je yg saya ada untuk saya kongsikan bersama-sama dengan awak…bukan saya tak cinta, bukan saya tak rindukan awak tapi saya pilih cinta Allah dan Rasulallah saw
Kerana syg ini saya tggalkan awak.. kerna syg ini saya taknak awak terus leka dgn cinta yang kita semai selama beberapa tahun ini…

Pertama dan selamanya buatmu Rasulallah…
Air mata dosa ini masih belum dapat menebus sesalanku yang lepas….
Aku menjadi teramat rindu bila mengingatimu…
Aku menjadi teramat sedih mengenang pengorbananmu…
Belum aku diberi kesempatan menatap wajahmu….
Namun, hati ini… rindu ya Allah…   sesal… hanya aku bukan umat baginda yang baik…
Tetapi baginda masih rindukan aku… masih memberikan syafaatnya walau aku ini jauh ….

p/s: bru lps layan cerita pendek Naskhah Cinta buat Rasulallah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan