Selasa, 15 Mac 2011

Banyak nikmat berbanding ujian.




Bismillahirrahmanirrahim. Hari ini, tinta yang baru kembali bernafas. Sometimes I like having a very big problems but sometimes it only just a piece of unpredictable issue. Menjadi seorang remaja yang pasti akan mengharungi kehidupan orang yang dewasa. Acapkali aku bertanya pada orang susah ke jadi seorang yang dewasa? Ya, aku tahu, semua ini pasti akan berlaku dan berlalu seiring dengan masa. Universiti, pejabat, rumah dan akhir sekali kubur. It easy to said but hard to done. Nikmat berkeluarga, nikmat belajar, nikmat tinggal di bumi melayu ini... subhanallah, syukur alhamdulillah tapi mengapa masih kurang lagi kepuasan dalam hati tiap-tiap manusia itu. Firman Allah " sesungguhnya manusia itu berada didalam kerugian" . Budaya hedonisme? Yup, there are now AF, MENTOR AND OTHERS,,, . sekarang ni lagi banyak kiamat kecil. Tsunami ni Jepun , kisah Tsunami di Acheh , Phuket beberapa tahun lalu, menggoyahkan dan meranap bangunan2 yang tinggi , menjahanamkan kehidupan manusia. Mutakhir ini, ramai manusia yang khilaf termasuk aku. Apa yang harus aku lakukan untuk menghilangkan lelah umat ini? jangan tanya bagaimana tapi lihat pada diri ini. Sesungguhnya aku tak mahu termasuk dalam kalangan orang yang munafik. Emak sering kata bersederhana dalam bertudung. Kenapa mahu pakai labuh-labuh sangat? Aku tak tahu bagaimana untuk menyatakannya. Kelak biarlah aku jadi manusia yang mampu membezakan yang hak dan batil. Aku masih mahu menjadi hambanya yang beriman. Persoalan ikhlas itu usah dibangkitkan. Semua ini antara aku dan Allah. Hanya Allah yang mengetahui. Kisah percintaanku?? Ramai ahli keluargaku menyuruh aku untuk belajar . Jangan bercinta lagi. Ya, aku mengerti mereka semua mahu yang terbaik, dan aku berusaha untuk bersungguh-sungguh. Namun, biarlah cinta tetap dihati ini. Cintaku bukan bermaksud aku menggadaikan masa, hati dan maruah aku. Tapi bagilah peluang padaku untuk berkorban demi cinta, berkorban mentarbiahkan diri aku, berkorban untuk berusaha menjadi wanita yang sempurna. Kerna cinta aku pada Allah, Rasul dan manusia. Cinta aku perlukan pengorbanan dalam menguatkan iman aku yang ampuh ini. Allah itu maha pengasih...betul tak? kasihnya pada aku bila Dia beri semua kenikmatan ini. Jadi biarlah aku menghargainya sekarang. Agar akhirat nanti aku mampu bersama orang-orang yang aku cintai. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan